Saturday, October 27, 2012

Jom Mandi di Lata Bayu, Baling

MEMANFAATKAN cuti hujung minggu bersama keluarga mandi-manda di lokasi air terjun yang dikelilingi keindahan alam semula jadi adalah saat cukup menggembirakan.
Selain mengerat hubungan kekeluargaan, ia memberi ketenangan dan kedamaian dengan pemandangan yang menghijau serta jauh dari kesibukan kota.

Justeru, jika mencari destina­si menarik, Hutan Lipur Lata Batu, Baling, Kedah adalah tempatnya.

Kesejukan air terjun dengan keindahan alam semula jadi, memang mendamaikan.

Terletak di Hutan Simpan Rimbah Teloi, Lata Bayu juga dikenali Lata Asam Jawa oleh penduduk setempat.

Lebih menarik aliran air terjun yang jernih dari Sungai Pegang ini menambahkan lagi panorama menarik.

Air terjun setinggi 20 meter adalah tarikan utama dan ia membentuk beberapa kolam semula jadi untuk mandi-­manda dan paling terkenal ialah Lubuk Lesong.

Kawasan ini diselenggaran Jabatan Hutan Negeri Kedah dengan menyediakan beberapa kemudahan termasuk wakaf, bilik persalinan dan tandas.

Gerai menjual makanan dan minuman turut disediakan dan diusahakan penduduk tempatan.

Jika mahu mengeluarkan peluh, anda boleh mendaki Bukit Tok Bidan dengan memanjat anak tangga sejauh lima kilometer sehingga puncaknya.

Jika mahu mengadakan program seperti perkhemahan, anda boleh berbuat demikian di kawasan pentas terbuka tetapi perlu mendapat kebenaran Pejabat Hutan Kedah Selatan.



Bagaimana ke sana

Hutan Lipur Lata Bayu terletak 30 kilometer (km) dari Pekan Baling. Jika menggunakan pengangkutan sendiri atau pengangkutan awam seperti bas atau teksi dari Pekan Baling.

Dari Alor Setar, anda boleh menggunakan jalan Gurun - Jeniang dan membelok ke Kampung Parit Panjang, Baling sejauh 90 kilometer.

(Harian Metro 20/10/11)

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin meminati