Sunday, February 17, 2013

Muzium Padi, Lambang Identiti Kedah Darul Aman

DIKENALI dengan jolokan ‘Negeri Jelapang Padi’, Kedah memang kaya dengan sawah padi terbentang luas, saujana mata memandang.
Memasuki sempadan negeri ini melalui Lebuhraya Utara Selatan (Plus), hamparan sawah padi di kiri dan kanan jalan seperti hamparan permaidani apatah lagi ketika padi masak.
Selain sumber makanan ruji rakyat negara ini, ia menjadi tarikan utama pelancongan di Kedah.

Ia dibuktikan dengan jumlah 200,000 pelawat mengunjungi Muzium Padi Kedah dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini.


Di samping dapat melihat sejarah penanaman padi, pengunjung amat berminat dengan pelbagai kaedah, peralatan dan penghasilan padi dan beras yang dipamerkan.

Pengarah Muzium Negeri Kedah, Suhaidi Shukri berkata, bagi mempromosi muzium itu, pihaknya mengadakan Karnival Jom Pi Muzium Padi 2012 pada 27 September hingga 6 Oktober ini.

Beliau berkata, tahun lalu, karnival itu menarik 70,000 pengunjung dan pihak muzium berharap jumlah itu meningkat kepada 100,000 pengunjung tahun ini.

“Kami merancang pelbagai aktiviti dan program sepanjang 10 hari karnival ini, antaranya pertandingan orang kuat, masakan, menangkap itik, menyerkap ikan di sawah, pameran dan gerai jualan.

“Pengunjung juga berpeluang membawa pulang itik, lembu dan kambing sebagai hadiah cabutan bertuah.

“Hadiah unik ini adalah tarikan utama orang ramai untuk hadir memeriahkan karnival itu tahun ini,” katanya.

Menurutnya, waktu melawat Muzium Padi di Gunung Keriang ini dilanjutkan sehingga jam 11 malam sepanjang karnival berbanding 5 petang pada hari biasa.

Selain Muzium Padi, terdapat beberapa tempat menarik lain yang boleh dikunjungi seperti Gua Gunung Keriang, Pusat Sains Negara Cawangan Utara dan Rekreasi Gunung Keriang yang terkenal dengan gerai jualan kristal.

Untuk datang ke sini, anda boleh menggunakan Plus dan keluar di susur Tol Alor Setar Utara.

Lokasi muzium ini lapan kilometer dari Bandaraya Alor Setar dan bagi pelawat dari Perlis, anda boleh menggunakan jalan Kangar-Alor Setar dan membelok di persimpangan Alor Janggus untuk ke sini.
Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/03

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin meminati